• Turistika Donovaly

Donovaly – Šachtička

Trvanie: 3:40 h | Vzdialenosť: 13,2 km

Ak sa pustíte z Donovál po zelenej značke môžete sledovať náučný chodník Donovaly - Šachtička. Takmer polovica trasy prechádza lúkami a pasienkami, druhá časť je skôr lesnatá. S prestávkami ju viete bez problémov prejsť za 4 hodiny. Na tejto nenáročnej turistickej trase nájdete 11 informačných tabúľ, z ktorých sa dozviete niečo o ochrane prírody, využívaní krajiny človekom a tiež zaujímavosti z histórie.

kolibagoral
Donovaly – Liptovské Revúce (Vyšná Revúca)

Trvanie: 3:55 h + 1:15 h do Vyšnej Revúcej | Vzdialenosť: 8,7 km + 5 km

Táto turistická trasa začína stúpaním po červenej značke z obce na najvyšší vrch Donovál - Zvolen. Odtiaľ sa vám naskytne krásny výhľad na celé centrum. Zo vrcholu Zvolena pokračujte po žltej značke smerom na Malý Zvolen a Končitú a trasa ústí do Nižnej Revúcej. Pri prechádzke touto rázovitou obcou sa určite oplatí navštíviť rozprávkovú Vtáčiu záhradu vo Vyšnej Revúcej. Naspäť sa dostanete autobusom do Liptovskej Osady a potom prípojom na Donovaly.

Donovaly – Kalište

Trvanie: 1:35 h | Vzdialenosť: 5,7 km

Žltou značkou smerom cez osadu Bully vedie nenáročná trasa, ktorou sa dostanete do bývalej horskej osady Kalište. Táto osada bola počas Slovenského národného povstania vypálená a život v nej sa nikdy neobnovil. Dnes sa tu nachádza stála expozícia Múzea SNP a náučný chodník „Ako žili Kališťania“. Viac o histórii Kališťa nájdete v našom turistickom sprievodcovi „Donovaly a okolie“.

Donovaly – Staré hory

Trvanie: 4:55 h | Vzdialenosť: 17 km

Trasa začína z Donovál po zelenej značke smerom na osadu Bully. Prechádzať budete aj okolo prístrešku Na Kráme. Zelenej značky sa treba držať až po Žiare, kde sa križuje so žltou. Po žltej trase asi po 25 minútach prídete do sedla Dolný Šturec, kde si pri chatke môžete nabrať vodu. Pri smerovníku na križovatke ciest sa pustite po lesnom chodníku, aby ste sa dostali spať na žltú značku a pokračujte do osady Richtárová. Odtiaľ je to už do centra obce Staré Hory asi 25 minút.

Donovaly – Korytnica

Trvanie: 1:15 h k rázcestiu, cca 20 minút pokračovanie priamo do obce | Vzdialenosť: cca 6 km.

Jednoduchá turistická trasa vedie po žltej značke z Donovál cez Mišúty, do doliny Žarnovka. Pri hlavnej ceste sa ocitnete na rázcestí do Korytnice. Tá bola v minulosti známa ako slávne kúpele, kam sa údajne chodil liečiť aj cisár František Jozef. Dnes si tu môžete nabrať najstudenšiu liečivú vodu na Slovensku, zo stále výdatných prameňov a aspoň sa pokúsiť predstaviť si, ako to tam v minulosti mohlo vyzerať. Chladná dolina je ideálna na prechádzky najmä počas horúcich letných dní.

Donovaly – Špania Dolina

Trvanie: 4:00 h | Vzdialenosť: 13,9 km

Patrí medzi najvyhľadávanejšie trasy domácich i zahraničných návštevníkov. Začiatkom mája sa každoročne organizuje aj turistický pochod z Donovál na Španiu Dolinu s čoraz vyššou účasťou. Trasa začína po zelenej značke z Donovál smerom na osadu Bully. Ak si urobíte malú zachádzku smerom na Polianku, môžete vidieť repliku banského vodovodu, ktorý za starých banských čias privádzal vodu spod Prašivej v Nízkych Tatrách až do Španej Doliny. Vodovod stráži drevená plastika permoníka Baltazára. Trasa vedie popri pozostatkoch vodovodu aj ďalej. Ďalšieho permoníka nájdete za útulňou na Kráme pod Jelenskou skalou. Od Žiarov sa vyberiete po žltej značke až po sedlo Dolný Šturec a odtiaľ už po červenej rovno do Španej Doliny, bývalej baníckej obce so zachovanými historickými objektami.